Design and build konstrukcióban kivitelezi a LATEREX a csepeli Jedlik Ányos Gimnázium épületegyüttesét
Jobb felső kockák Bal alsó kockák
  • Projektek
  • 2023.03.31

Design and build konstrukcióban kivitelezi a LATEREX a csepeli Jedlik Ányos Gimnázium épületegyüttesét

A különleges acélszerkezet hajszálpontos kivitelezést követelt meg a szakemberektől a jelentős új terekkel bővülő fővárosi gimnáziumban, amelynek új aulájában egy kápolnát is kialakítanak.

Ütemterv szerint halad hazánk jelenlegi legnagyobb iskolafelújítási beruházása a budapesti Jedlik Ányos Gimnáziumban. Az intézményt mintegy 6500 négyzetméterrel bővítő fejlesztés részleteiről a generálkivitelező LATEREX Építő Zrt. segítségével tájékozódtunk.

A munkálatokban a KÉSZ Group tagvállalatai és partnerei is részt vettek alvállalkozóként. A bim.GROUP feladata a tervezés volt. A KÉSZ Metaltech Kft. felelt az acélszerkezet gyártásáért, biztosította a ribroof tetőlemezt, illetve felelt ezek építéséért, a tetőrétegrend kialakításáért, valamint az alu-kompozit homlokzatburkolatért is. A dvb Kft. az előregyártott vasbeton elemeket biztosította.

Az új épület szíve az aulatér lesz

A projekt egyik részeként a régi épületszárnyat felújítják, és új funkciókkal töltik meg a csepeli intézményben. „Itt természettudományi termeket alakítottunk ki, továbbá a régi tantermek újraosztásával optimális méretű és elrendezésű tantermek jöttek létre” – fejtette ki lapunknak Frisch Zoltán főmérnök.

A fejlesztés másik fő részeként egy új épületszárny is született, amelyben helyet kapott egy tornacsarnok a hozzá tartozó helyiségekkel: öltözők, zuhanyzók, szauna, konditerem létesültek.

„Az új szárnyban kialakításra került egy étterem és büfé is, valamint egy nagy előadóterem” – árulta el a főmérnök.

Hozzátette, hogy az új szárny emeletén  többek közt nyelvi laborokat és informatikai termeket alakítottak ki. „Az új épület szíve az aulatér, melyben helyet kapott a galérián egy kápolna is” – fejtette ki. „A külső téren sportpályákat és közösségi tereket építünk, valamint egy fedett, nyílt színi parkolót.” Azt is elárulta, hogy a gimnázium épületegyüttesét Design and build konstrukcióban kivitelezi a LATEREX, az átadás tanévkezdésig megtörténik.

Már készül az aulában elhelyezett imaterem falszerkezete

A fejlesztésről legutóbb tavaly októberben tudósítottunk, amikor 10 hónapnyi munka után a szerkezetkész állapotot jelző bokrétaünnepséget tartották meg.

A LATEREX szakemberének beszámolója szerint a régi épületben már a befejező munkálatok zajlanak, a melegburkolással és festéssel végeztek, a közlekedők és a lépcsőház hidegburkolása is elkészült.

Arra is kitért, hogy jelenleg a bútorok beépítése, valamint a gépészeti és elektromos szerelvényezések vannak folyamatban.

Az új épületre áttérve elmondta, hogy a nagyelőadóban befejezték az álpadlót és a gépészeti alapszereléseket. Továbbá elkészült az épületen körbefutó függönyfal-szerkezet, valamint az oktatási szárnyon az árnyékolás is befejeződött. Kiemelte, hogy már az oktatási szárnyakon is a festési munkákat végzik, a tornacsarnok kiszolgáló részén pedig a hidegburkolás és a festés zajlik. Az aulatérben elhelyezett kápolnában pedig készül a gipszkarton falszerkezet.

A munkálatok a további területeken is előrehaladott állapotban vannak. „A lapostetők szigetelése elkészült, emellett a kertészek megkezdték a zöldtetők kialakítását. Az aula feletti acélvázas tetőn befejezték a rib roof fedést, jelenleg a felső lezáró réteget képező rainscreen fedésen dolgoznak.” Azt is elárulta, hogy a fedett parkoló kialakítását megelőző bontást befejezték, eközben a belső közműépítés folyamatosan készül. A terület északi és keleti oldalán már építik az új kerítést, míg a déli oldalon a régi bontása folyik.

A különleges acélszerkezet hajszálpontos kivitelezést követelt meg

Visszanézve a teljes projektre Frisch Zoltán kiemelte a különleges acél tetőszerkezet kivitelezését, amely gyakorlatilag az épület ötödik homlokzataként 84 méter hosszúsággal és 25 méteres szélességgel jött létre. „Komoly kihívást jelentett az acélszerkezet lehorgonyzó tőcsavarjainak 10 milliméternél kisebb eltéréssel történő elhelyezése, akárcsak az üvegtető ráillesztése az acél tetőszerkezetre. Büszkék vagyunk rá, hogy több körös, előzetes egyeztetés után sikerült úgy véglegesíteni a terveket, hogy a kivitelezés közben nem kellett módosítani rajta.”

A LATEREX szakembere egy másik speciális tényezőként az anyagok beszerzésének körülményeit emelte ki. „Az építőanyag hiány és a folyamatos árváltozások miatt jó előre kellett gondolkodnunk, rengeteg anyagot már hónapokkal a beépítés, illetve felhasználás előtt nem csak meg kellett rendelnünk, de le is kellett szállíttatnunk a területre, s úgy tárolni azt, hogy legkevésbé nehezítse a munkavégzést” – zárta szavait a főmérnök.

vissza

Kapcsolódó cikkeink