- Projektek
- 2023.01.05
Hatékony együttműködés segíti a veszprémi várnegyed rendkívüli kihívásokkal járó felújítását
Mind a projekt összetettsége, mind a műemléki jelleg, mind a feladatok összehangolásához szükséges logisztika tekintetében kiemelt jelentőségű beruházás zajlik a veszprémi várban, amelyről a konzorciumvezető LATEREX Építő Zrt. munkatársát kérdeztük.
Történelmi léptékű fejlesztés kivitelezési munkái vették kezdetüket Veszprémben 2022-ben. A projekt keretében összesen 18 épület és a hozzá tartozó terek újulnak meg. Az épített örökségünket tekintve nem csupán veszprémi szinten jelentős beruházás 2025 nyaráig tart, de több épület már 2023-ban, az Európa Kulturális Fővárosa Program esztendejében is látogatható lesz.
Összesen 18 épület újul meg
A felújítási munkákra a beruházó Castellum Vagyonkezelő Igazgatóság öt céggel kötött szerződést: a LATEREX Építő Zrt.-vel, a Fejér BÁL Zrt.-vel, a VEMÉV-SZER Kft.-vel, a SWIETELSKY Magyarország Kft.-vel és a B & G Generál Kft.-vel. Jelen cikkünkben a LATEREX Építő Zrt. projektfőmérnöke, Dobosy Gáborné segítségével tájékozódunk a K1 és K2 projekt keretében megújuló alábbi 8 épület munkáiról.
A LATEREX Építő Zrt. és a VEMÉV-SZER Kft. konzorciumi munkái során K1 projektnév alatt
- az Érseki Palota,
- a Gizella Kápolna,
- a Nagypréposti Ház
- és a Szent József Ház teljes felújítása és restaurálása történik meg.
A LATEREX Építő Zrt. generálkivitelezésében pedig K2 projektnévvel
- a Szent Mihály Főszékesegyház,
- a Körmendy Ház,
- a Nagyszeminárium,
- valamint a Szent György Kápolna teljes felújítását és restaurálását végzik el.
Az utóbbi négy épület kivitelezésében a VEMÉV-SZER Kft. alvállalkozóként jelentős feladatokat végez.
Műemléki értékek megóvásával készültek a tervek
A projektfőmérnök a számos különleges részlet közül elsőként azt emelte ki, hogy a nyolc teljesen különböző műemléki épület bár eltérő, főként barokk korban épült, egyaránt kiemelkedő értéket képviselnek. „Ennek megfelelően kutatók és régészek térképezték fel a vár történeti, védendő értékeit, ennek eredményeit figyelembe véve dolgozták ki az építész szakemberek a terveket” – árulta el Dobosy Gáborné.
Hozzátette, a kivitelezési munkák megkezdése után, a bontási munkák során több olyan jelentős érték került felszínre, amely a meglévő tervek módosítását eredményezte. „A módosítások a kivitelezési ütemtervek folyamatos újratervezését igénylik - a megrendelő által elvárt határidő figyelembevételével.”
Több ezer oldalas építéstörténeti dokumentációra alapoznak
A projektfőmérnök külön kitért a beruházás restaurációs kihívásaira, különösen annak tekintetében, hogy a különböző korok épületeihez rengeteg művészettörténeti tudásra van szükség. „Az építéstörténeti dokumentáció csak ennél a 8 épületnél több ezer oldalas, ezt napi szinten kiegészítik a restaurátori kutatások eredményei, illetve a a beruházást segítő régészek és művészettörténészek kutatásai.” Az is jelentős szempont, hogy a különböző restaurátorok számára biztosítani kell a megfelelő munkavégzési körülményeket, figyelembe véve a feladataikat és az építőipartól eltérő munkaritmusukat.
Szavaiból kiderült, hogy a minden épületben jelen levő restaurátorok között dolgoznak festő restaurátorok, szilikát restaurátorok, stukkó restaurátorok, fa restaurátorok, kő restaurátorok és papír restaurátorok is.
Napközben csak teherforgalom van az építési területen és az is összehangolt irányítással
A szakember külön kitért arra, hogy a belvárosi területen elhelyezkedő, szűkös terekkel bíró fellegvár munkái milyen jelentős logisztikai kihívásokkal járnak.
„A várban, a 18 épület felújítási munkáihoz tartozó kivitelezéseken naponta mintegy 450 fő dolgozik, miközben a terület megközelíthetősége rendkívül korlátozott.”
Jellemző, hogy a Vár utcában a közös megbízással működő forgalomirányító szolgálat menedzseli a forgalmat, és a különböző szállító járművek csak jeladásra hajthatnak fel vagy le a várba vezető úton. „Ahhoz, hogy a legkevesebb fennakadással terheljük a kivitelezéseket, a Vár utcában kizárólag az irányított teherforgalom közlekedik munkaidőben, a személygépkocsik közlekedése és személyszállítás napközben nem engedélyezett. A személyforgalomhoz minden érintett generálkivitelező parkolót bérel a dolgozói számára az önkormányzattól.”
Kulcsszerepben a 42 méter magas nehézállvány
Ennek tükrében a logisztika területén komoly sikerként könyvelhető el a LATEREX és a VEMÉV-SZER által kezdeményezett 42 méter magas nehézállvány felállítása a a várnegyed lábánál, amelyről lapunk is beszámolt. A Gép Flotta Kft. által tervezett, kivitelezett és üzemeltetett két teher-, és személyfelvonós térállvány biztosítja az alternatív megközelítését a munkaterületnek. A térállvány Layher elemekből épült.
„Nagy előnyre tettünk szert általa, ugyanis az Úrkút utcai parkolóból biztosítja a dolgozóink számára a feljutást a várbeli munkaterületre, akárcsak az építési anyagok, kisgépek és szerszámok logisztikáját”
– mutatott rá LATEREX képviselője. A teherlift mellet az Úrkút utcai parkolóban egy daru is rendelkezésre áll, biztosítva az anyagrakodást a depóterületről a Vár utcai munkaterületre.
További érdekességként említi a projekt különlegességét részletezve, hogy a macskaköves utat a kivitelezés kezdetén le kellett aszfaltozni, ezáltal megvédve azt. Ugyanakkor az út alatti közműalagutat is alá kellett támasztani, a hatalmas mixerek súlyára felkészülve.
Eseménynaptár és állandó telefonos kapcsolattartás biztosítja a koordinációt
Ahhoz, hogy minden kivitelező hatékonyan tudjon együttműködni és haladni, komoly összehangolás és szervezés szükséges. A K1, K2, K3 és K4 projektek projektvezetői heti szinten egyeztetik az organizációs feladatokat, a napi szintű organizációt pedig a forgalomirányító szolgálat szervezi eseménynaptár alapján és telefonos kapcsolattartással. Mindez biztosítja a fennakadásmentes kivitelezési folyamatokhoz szükséges építési forgalmat és anyagellátást.
„A munkaszervezés szempontjából fontos, hogy a kezdeti nehézségek után nagyon jó kapcsolat alakult ki valamennyi érintett kivitelező cég munkatársai között: mindenki tisztában van azzal az egymásra utaltsággal, ami miatt csak együtt lehetünk sikeresek” – hangsúlyozta Dobosy Gáborné.
Zárásként hasonlóan pozitív folyamatokról számolt be a LATEREX Építő és a VEMÉV-SZER konzorciuma tekintetében. „Kiváló mérnökcsapat dolgozik mindkét cég részéről a K1 és K2 projekteken. Minden résztvevő komolyan veszi a szakmai kihívásokat, amelyek megoldásához ráadásul mindkét vállalat jelentős műemlékfelújítási tapasztalattal rendelkezik.”
A saját állományú szakembergárda mellett jelentős műemléki tapasztalattal rendelkező szakcégek, mint a Vemfa Design Kft., a Lat-gép Kft., a Lat-elektro Kft. és a Detherm Kft. - a teljesség igénye nélkül - közreműködése segíti a munkát.
Kapcsolódó cikkeink
- Projektek
- 2024.10.08
- Projektek
- 2024.09.02
- Projektek
- 2024.05.28
- Projektek
- 2024.05.17